Reketye Sörfőzde

Rengeteg anyagom van még feldolgozatlanul, de a válogatás során fontosnak véltem előrevenni az igényes söröket készítő vadonatúj Reketye Sörfőzdét.

Az első videó talán kicsit hosszú (6:44), pedig meg van vágva rendesen, de külön ajánlom a figyelmetekbe, mert Csupor Márton gerilla sörfőző a saját indulásáról, hitvallásáról beszél. Marci pályája tipikus. A minőségi söröket előállító kézműves sörfőzők megújulását csakis a lelkes házi sörfőzők hozhatják magukkal hogy később elszánt gerillafőzőként csillogtassák tovább tehetségüket, majd aztán ha az égiek is úgy akarják akkor saját főzdét indítsanak.

Marci eddig olyan kiváló söröket tett le az asztalra többek közt, mint a Tántorgó ParIPA és a személyes kedvencem a Bunny Hop. A felvételen Csupor Márton beszél főleg, de a mellette álló ifjú hölgy is sörfőző a Reketyében: Varsányi Viktória. Az ő nevéhez fűződik a Ravasz Hód és a Lokálpatrióta. A felvétel a szeptemberi Főzdefeszten készült.

 

Október negyedikén pedig új sörökkel állt elő a Reketye Sörfőzde, elmentem a Jónásba és az alábbiakat tudom közreadni. Interjú Csupor Marcival a Sexe PILS bemutatóján.

Milyen sört akartál készíteni? (Sexe PILS, alkohol 4,5 %)

A Hoplagert már sokan ismerhetik, (pl. Fóti Sörfőzde) A pils is egy lager sör, és ragaszkodtam hozzá, hogy a pilseni helyről származó anyagok legyenek benne, élesztő, szász komló, pilseni maláta, stb. És egy IPA utáni pihentető sört akartam csinálni ami tulajdonképpen egy komlózottabb pilsner mint az átlag, a pilsnerek annyira nem keserűek, inkább a németek komlózzák jobban a lágereiket, a pilsner is egy láger és ezt ki akartam emelni, ez egy hop pils. Nem is tudom, hogy ezt valaki használta e már.

Számomra a kóstolásnál az íz intenzitása a szájba vételnél nagyon alacsony, szinte semmi ízt nem éreztem de ahogy megy hátra a korty, úgy lesz erősebb, határozottabb egy halvány grapefruitos gyümölcsös keserédes, ami aztán egy tisztább grapefruitos héj keserűje lesz domináns. Ez a keserűség a nyelés után szinte rögtön eltűnik. Rám nem tett különösebben mély benyomást ez a főzet. Mi erről a véleményed?

Most nem úgy sikerült amilyet szerettem volna főzni, egy krémesebb édeskés, malátásabb ízt szerettem volna létrehozni. Egy olyan komló ízzel ami halványan de mégis agresszívan ott van a szájban, ez most nem sikerült, de addig dolgozom rajta amíg Magyarország legjobb pilsenije nem lesz a Sexe Pils.

Én érzek még egy habosabb dúsabb ízt a számban a korty végén. Vastagnak, habosnak érzem.

Ez nem csoda, mert általában 1,5 Bar-al szoktuk a hordókat fejteni és ez pedig 2 Bar-t kapott. Ez lett volna a második csavar, hogy a nyári kényelmes íz világot egy kicsit belecsempészni ezekbe az erős sörökbe. Én nem vagyok komló mániás, az én stílusom sokkal inkább a harmóniáról szól.

Untitled12.png

No akkor el is jutunk a későbbi tervekhez és a Bunny Hop-hoz,

Szeretnék megcsinálni egy citra komlóval több főzetet, lenne egy Single Hope edition-t, amiben csak a citra komló lenne ugyanaz. Négyféle sör: lenne egy barna egy világos, stb. Mert az első sör amit citrával csináltam ez egy édeskésebb porter. Aztán csináltam egy világosabbat is és amikor a főzdébe kerültem akkor néztük milyen alapanyagok vannak. Hagyjuk a véletlenre az egészet, leültem ebből 10 kiló, abból 10 kiló, beírtam a programba, hogy lássam az értékeket nagyjából, abba biztos voltam, hogy citra és azt is, hogy mikor rakom bele, mert úgy adagoltam a komlózását, hogy az elején egy nagy adag várakozás húsz perc aztán pici-pici-pici-pici, egy kicsit nagyobb és a legvégén még egy nagy adag. Utána meg hidegen is komlóztam, kicsit több hideg komlót tettem bele mint a forralásnál összesen, ezért van neki ez az érdekes íz világa. A komlózására tudatosan találtam rá, ez adja a dominanciáját a sörnek, a malátában volt egy kis rögtönzés, mert ott helyben találtam ki, hogy melyiket rakjam bele. Egy kicsit nekem is meglepetés volt, hogy az egyik malátától azt vártam, hogy sötétebb lesz, de nem ez történt, mert igazából Imperialt akartam belőle csinálni, abszolút világos lett, és ezt most már meg is tartom így, ezért került bele melasz helyett juharszirup és nádcukor, ettől a kettőtől egy átlagos hangulatot vártam és egy tök új dolog lett.

Ezek: balesetek, véletlenek, bevállalom a dolgokat, megpróbálom és hát sokszor nem sikerül, mint most a Sexe Pils nekem legalábbis nem ízlik annyira, remélem legközelebb több lesz a szerencsém.

Az Oktoberfestre kimész?

Az Oktoberfestre nagyon úgy néz ki, hogy a Paripával megyek ki és most főzöm, készül-erjed a Vitathatatlan azzal a recepttel amit már próbáltam. Igazából én úgy vagyok vele, hogy egy év után fogom azt mondani mindegyik sörömre, hogy kész van, amíg ezt meg nem találom, addig mindig változtatni fogok a recepten.

A Bunny Hop még van? Kis Tominál tudom még van.

Remélem már elfogyott, :) de holnap kezdjük el az új adagnak a főzését és egy hónap múlva remélem sok helyen kapható lesz. Illetve palackozva van még nálam néhány.

WIN_20141004_175649.JPG

Viktória, most került ki az új Arany Jónás, illetve ennek egy erősen limitált - egy hordós változata - a mézes Arany Jónás. Illetve egy új sör azUntitled11.png Amazon Blonde, ami egy búza sör. (mind 4,5 % alkohol fok)

Úgy tűnik jó pályán vagytok, mit hoz a jövő?

Nehéz kérdés, mert össze kellett állítani, hogy milyen sörök lesznek a sörfőzdében. Egy részét sikerült kitalálni, megvalósítani, ezek teljesen sínen vannak, a másik részével pedig most lehet találkozni. Tudjuk mik azok a dolgok amiken szeretnénk változtatni és a legközelebbi főzetek sokkal jobban közelítenek az elképzelt sörökhöz. A világos söröknél is ez a helyzet, ezek tesztfőzetek, Amint kialakulnak a stabil alapok, szeretnénk szezonális söröket is készíteni. Az alap 4-5 sörünkön kívül mindig megjelennek érdekességek, különlegességek mint például a mézes sörünk. (Arany Jónás Mézes). Ezek az újdonságok természetesen csak csapon lesznek és a mennyiség is erősen limitált, mint ahogy a mézes sör is csak egy hordóval készült.

Nagyon fiatal sörfőzde vagyunk, idén alakultunk meg. Arra ment el két három hónapunk, hogy felépüljön a dolog, kialakuljon a stabilitás és tudjunk kezdeni megjelenni a piacon. Az, hogy ez hogyan fog változni, az függ attól, hogy milyen igények vannak, mennyire tudjuk ezeket kielégíteni és mennyire sikerül megvalósítani amit mi elterveztünk.

Nekem a mézes, nagyon édes, mintha nem is sör lenne, az Amazon pedig ami egy szűretlen búza nagyon animális, élesztős jellegű illatot ad, majd egy citromos ízt mutat ami citrom héj keserűbe fordul. A sima Jónás friss illattal indul, de a savas íz felé megy el. A roppantott, energikus maláta íz egy kicsit édeskés jelleget ad. Így akartátok?

Nem feltétlenül, a búzánál a citromos ízre direkt mentünk rá, de fog még alakulni, nem biztos, hogy elsőre úgy megy ahogy terveztük. A Jónás kifejezetten ivósörnek készült, erős malátás ízvilággal.

Mennyire hat rád Marci?

Van sok dolog amiben hasonlóképen gondolkozunk, de némelyikben szögesen ellentétesen én alapvetően precízebb vagyok, sok mindent alaposabban megtervezve kiszámolva állok neki a sörfőzésnek, Marci pedig jobban beleveti magát a különlegességekbe, hogy kipróbáljon valami teljesen elvetemült dolgokat. Gyakorlatilag próbáljuk kiegyensúlyozni egymást. Igyekszünk minél érdekesebb és szerethető söröket készíteni.

Remek! Akkor mindenkinek sok szerencsét kívánok! Nekünk meg jó söröket!

Reketye Zoltán a sörfőzde vezetője, karizmatikus személyiség, ő fogja össze a Jónás sörház és a sörfőzde folyamatait, vele is nyáron beszéltem az Andrássy úton. Zoli a Lokálpatriótáról és a Ravasz Hódról beszél, aminek az alapja az, hogy legyen elég az irgalmatlan komlózásból és legyen végre hangsúlyosabb a maláta a sörben.